روح وانواع متعدد آن
به شرح اشارات قرآن روح سه گونه است 1-روحي كه پس از شكل گرفتن طفل در رحم به او دميده مي شود. چنان كه فرموده است «6 ثمّ سوّاه و نفخ فيه من روحه و جعل لكم السّمع و الابصار و الافئدة قليلا ما تشكرون» (پس از اين كه نطفه را از خاك آفريد و در رحم مراحلي را گذرانيد) او را به تعادل جسمي رسانيد و از روح خود در او دميد در حالي كه براي شما گوش و چشم و قلب ها قرار داد ـ چه اندك است شكرگزاري شما! (9 ـ سجده) 2-نوع ديگر آن است كه بعد از به تعادل رسيدن جسم و روح انسان به او دميده مي شود و آن در مرحله ارتقاء انسان به مقام آدميّت و خليفة الّهي است. در اين موارد فرموده است: ـ «رفيع الدرجات ذوالعرش يلقي الرّوح من امره علي من يشاء من عباده لينذر يوم التّلاق»: بلند مرتبه دارنده حقيقي ملكوت و فرمانروائي، روح را به امر خود بر هر كس از بندگانش كه بخواهد القاء مي كند تا از روز ملاقات بهراسد و بهراساند (5 مؤمن) از اين آيات به خوبي معلوم مي شود كه علاوه بر روحي كه در رحم در جسم هر طفلي دميده مي شود بعضی از كساني كه فطرت تقوي را در وجود خويش تقويت كنند و به خداوند و روز رستاخيز ايمان بياورند ، علاوه بر اين كه ايمان براي هميشه در قلوبشان ثبت و پايدار مي شود با يك نوع روح ديگري از طرف خداوند تأييد و تقويت مي گردند نوع سوم روحي است كه بر پيغمبران اوالعزم نازل مي شود و همراه آنان است چنان كه فرموده است، «و كذالك اوحينا اليك روحاً من امرنا ما كنت تدري ما الكتاب و لا الايمان و لكن جعلناه نورا نهدي به من نشاء من عبادنا و انّك لتهدي الي صراط مستقيم»: (اي رسول ما) و به اين گونه ما روحي را از امر خود به تو وحي كرديم در حالي كه تو قبل از آن نه مي دانستي كتاب چيست و نه ايمان ولي آن رابراي تو قرار داديم كه به وسيلة آن هر كه را از بندگان خود بخواهيم هدايت مي كنيم و تو نيز مسلّماً هدايت گري به سوي صراط مستقيم (52 شوري)