چرا قبل از مرگ تونل نورمی بینیم
....چرا قبل از مرگ تونل نور می بینیم ..وجَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْ‏ءٍ حَيٍّ أَ فَلا يُؤْمِنُونَ(سوره انبیاء آیه 30) و نظام آفرينش را به گونه‌اي تنظيم نموده ايم که هر چيزي حيات خود را از آب اخذ کند, آيا ايمان نمي‌آورند. باید نوجه داشت که حیات با روح فرق دارد . طبق تصریح آیه مذکور و آیات دیگر حیات که فارسی آن جان میباشد باروح که فارسی آن روان است متقاوت میباشد حیات ازنتیجه تاثیر آب بر روی عناصر مادی پدید می آید در جالیکه پس از آنکه جسمی جان گرفت روح که از عالم ملکوت است در آن دمیده میشو د چنانکه میقرماید واذا سویته ونفخت فیه من روجی فقعوا له ساجدین و نیز چنانکه میدانیم جنین که از تخمکهای زنده ترکیب میشود ودر رحم یک زندگی جنینی را گذرانید آماده در یافت روح میشود .پس در آغاز جان از فعل و انفعات فیزیکی /شیمیای جسم شکل میگیرد و سپس روح ماورایی در آن دمیده میشود. جاني که منشأ طبيعي دارد همان است که انسان را در موقع خواب زنده نگاه مي‌دارد تا پس از بازگشت روحي که خداوند آن را در هنگام حوابیدن انسان گرفته بوده است وبرای بیدار شدن به بدن بر میگرداند -واسطه پذیرش روح در بدن باشد - چنانچه قرآن کریم میقرماید :- الله یتوقی آلانفس حین موتها و «الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها. فیمسک التی قضی علیه الموت.و«يُرْجَعُ الْأُخْرى الی اجل مسمی»آیه 42 زمر. پس جان طبيعي در طول زندگي با انسان پيوسته مربوط است و آن را زنده نگاه ميدارد, ولي روح ماورايي در بيداري با انسان مربوط است و در هنگام خواب بطور موقت وپس از مرگ دائما با آفريدگار مربوط مي‌شود. جان طبيعي در بيداري از مواهب طبيعي تغذيه مي‌شود و متکامل مي‌گردد و روح ماورايي در هنگام خواب انسان از ماوراها تغذيه مي‌شود و متکامل مي‌گردد و بنابراين در طول حيات انسان هر دو نوع در جريان تکامل قرار دارند. اين نظر متّکي است بر رهنمود آيه 23 سوره روم, که مي‌فرمايد: «وَ مِنْ آياتِهِ مَنامُكُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهارِ وَ ابْتِغاؤُكُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ» و از آيات خداوند (رهنمودهاي بينش آفرين او) خوابيدن شما در شبانه روز «و برخوردار شدن شما از مواهب و بخششهاي خداوند است» و در اين (نظام خواب و بيداري) رهنمودهاي روشني است براي کساني که (رهنمودهاي خداوند را می نیوشند (و عمل مي‌کنند). خلاصه اينکه: آنچه ما روح می پنداریم درحقیقت دو بخش ا است: جان طبيعي و روح ماورايي هر دو بخش روح وحيات رو به سوي کمال هستند-جان طبيعي از عوامل طبيعي و در روزها و در بيداري و روح ماورايي از موهبتهاي آسماني در هنگام خوابيدن که از بدن جدا مي‌شود و به بالا عروج مي‌کند تغذيه مي‌شود. جان حيواني را (و حتّي جان گياهي و جمادي را چون انسان بر آنها برتري دارد) مي‌توان موضوع مشاهده و تحقيق و تجربه و آزمايش و کسب دانش قرار داد امّا انسان‌هاي معمولي به روح ماورايي دسترسي ندارند و نمي‌توانند آنرا موضوع تحقيق علمي‌قرار دهند, امّا چه بسا که ممکن باشد به وسيله‌ي اشخاص برجسته و مجرّب با واسطه جان حيواني با روح ماورايي نيز ارتباطهايي برقرار کرد و اطلاعات محدودي کسب کرد و اين کاري است که به طور ابتدايي توسط دانشمندان معرفت الرّوح دنبال مي‌شود: «وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً». پس چون اندام بدن در مواقع خواب و بي‌هوشي هم فعال هستند سبب ایجاد و حفظ جان میشوند و روح که به معني روان است يک موجود ماورايي است که به موجودات جاندار يا زنده متناسب با استحقاق آنها القاء مي‌شود و آن هم رشد و نمو دارد و جان در حقيقت واسطه و رابطه روح با جسم است و اگر جان يا فعل و انفعالات شيميايي جسم نباشد روح يا روان وارد جسم نمي‌شود, اين توضيح محتصر را هم دانشمندان علوم ديني و هم دانشمندان علوم تجربی باید اساس تحقیقا ت و مطالعات حود قرار دهند تا به نتیجه لازم برسند تونل نوری که از بعضی از کسانی که مقدمه مرگ را تجربه کرده اند -گزارش شده است مژده رستگار یی است که بر اساس بعضی از مفاد آیه 257 بقره که میفرماید:-....الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور... ..به رستگاران ارائه میگردد.و طبیعی است که افت گلوکز واکسیژن وهرگونه تغییرا ت فیزیکی/شیمیایی دیگر نتجه جان کندن میباشد.وادامه آن سبب فساد بدن میگردد.